Friday, April 08, 2011

Dialek Peghok : A/B

Disebabkan pengaruh Usop Wilcha tu hebat bebenor , ni ada sikit Dialek Peghok yang boleh dikongsikan. Thanks to ex-classmate , Azmil Irfan :)

#A
Apa ke he = apakah hal
Ate= (pemula bicara)(Ayat : Mana nampok. Ate , matenye bute.)
Awok= saya, aku
Ayor= air

#B
Bak= minta
Beda'ah= bohong, tipu (ayat: Kamu jangan beda'ah!)
Bedek= periksa sesuatu
Bedi= sejuk
Bedik= terpejam-pejam(mata)
Begik= degil
Behe= bengkak peha
Berambat= berlari
Bercherah, bercheghoh 1)Bunyi echo 2) Bunyi akibat sesuatu. (ayat: Bercherah bunyi meroyamnye sampe ke Kuala / padan le bunyi bercherahhh kat kebun tadi, rope2 ade kerete kebe (babi)
Berde'eh= merengus
Bergediok= banyak, ramai
Berjujuih= berbaris-baris, bersusun-susun
Beroyang= biawak air
Berunte= beransur
Bibior = bibir
Bojot= basah
Bolen= telanjang
Bonyeh= basah + lembab + kotor
Bonyok= hempap, tindih, tekan
Buat kerin= buat tak tahu
Bulor, Kebulor= lapar, kemaruk
Bulut= gulung

PS : Ada di hospital 3 hari berturut-turut.

7 comments:

Aisya J said...

HAHAHAH kau dah jadi cikgu bahasa? Oi kat hospital asal?

mumu said...

hehe..
makasih..
ate awok blh practice sblm mngurat org perak nti..
=)

Nabila Shah said...

@Aisya
Ape boleh buat :) Hospital ? Adelah. Ada something jd :p

@achma
sape ? Sahul ? =.=

mumu said...

eui..
x nak la..
rmai lg kot org lain
^^

Nabila Shah said...

@achma
org lain ? Bang Bil ? :p

mumu said...

arh. tidak2. jgn mention kat sni.
haha.
x la.
org len2.

Nabila Shah said...

@achma
tau takut :p
sapa pun ?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...