Saturday, May 28, 2011

Kalah atau mengalah ?

Assalamualaikum dan selamat petang.

Ada orang suka kalah ke ? Mana ada orang tak suka menang !

Situasi 1 :
Kat satu tempat yang sesak , semua berebut naik nak naik satu bas. Memandangkan lelaki dah kat depan , so diorang lah yang naik bas tu dulu kan ? Bila giliran para gadis dah dapat masuk wajar tak seorang lelaki tu masih berebut dengan gadis tadi ? Bertolak agar dapat masuk walhal dalam tu masih banyak tempat kosong ? Tak kan ? Jadilah gentlemen sikit. Tak rugi pun kalau mengalah kejap bagi perempuan tu masuk.

Situasi 2 :
Pada suatu malam yang hening , dua beradik bergaduh sebab berebut remote tv. Si abang dan si adik. Berebut kan remote sampai si kecil tu menangis. Dua-dua tak nak mengalah walau sikit pun. Wajar tak seorang abang tu berebut dengan adik dia ? Tak kan ? Tak rugi pun kalau mengalah kejap bagi adik remote tu.

Bagi aku , dengan mengalah kita sebenarnya bukan seorang yang kalah. Dengan mengalah kita sebenarnya menang. Menang di hati kawan. Menang di hati keluarga. Kita di sayangi , kita di hargai. Ya , tak rugi langsung kalau mengalah. Jadilah seorang pemenang , terutamanya dengan keluarga. Keluarga adalah segalanya. Hargai mereka selagi kita masih punya mereka.

PS : Kalah main chess dengan adik =.=

4 comments:

aliaa farhana said...

kite sume adalah pemenang...tiada pengalah....hehe

Nabila Shah said...

ahah ! vince lawok lawok.

Muhd Fadil said...

kalah pun menang gak. MENANGgung kekalahan.
hahaha ~~

Nabila Shah said...

ahah ! terbaikkkk lah abg !

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...